Dutch graphic art of the 20th century
Niederländische grafische Kunst des 20. Jahrhunderts
Art graphique néerlandais du 20ème siècle
Arte gráfico holandés del siglo 20

09 mei 2012

Jan Schonk: Vrouw met hoofd

Jan Schonk (1889-1976) maakte deze houtgravure (24x16 cm hxb) in de jaren '20. Deze diende, als ik mij niet vergis, als een van de 12 illustraties in Misleide Majesteit van Israël Querido, dat ik 1926 verscheen. Omdat ik de inhoud van dit boek niet ken, waag ik mij niet aan een duiding van de afbeelding, vandaar de vage titel. Is het Judith met het hoofd van Holofernes, of Salomé met dat van Johannes de Doper, of een andere gruwelscène? Hoe het ook zij, een fraaie prent.
Nagekomen info: het is Salomé met het hoofd van Holofernes, getuige de handgeschreven titel "Salomé" op een gesigneerd exemplaar van deze houtsnede. (mei 2023)