Nog een vroege ets van Van Rossem, met een bijbels thema dit keer: de heilige familie op de vlucht voor de kindermoord van Herodes. Deze episode inclusief de terugkeer komt alleen voor in het evangelie volgens Mattheus, t.w. in hoofdstuk 2 vers 13 t/m 23 (voor wie het nog eens wil nalezen). Beroemde kunstenaars hebben deze scène uitgebeeld, o.a. Rembrandt, Albrecht Dürer, El Greco, om er een paar te noemen. Overigens komt de ezel, die in de meeste verbeeldingen een prominente plaats inneemt, in de passage bij Mattheus niet voor. Van Rossem heeft het geheel in een Europees winterlandschap gesitueerd, een voorbeeld van anatopisme. Gezien de architectuur van de afgebeelde huizen en de aanwezigheid van een kerkgebouw zou je ook nog van anachronisme kunnen spreken. De bedoeling van de kunstenaar zou kunnen zijn aan te geven dat vluchten voor vervolging van alle tijden is en overal kan plaatsvinden. Of staat de heilige familie hier symbool voor de joodse bevolking van Europa? Dat deze prent tijdens de Tweede Wereldoorlog is gemaakt, maakt deze laatste betekenislaag alleen maar aannemelijker. De ets is gesigneerd en gedateerd "1944"; de maten zijn 19,5x13,2 cm (hxb).