Dutch graphic art of the 20th century
Niederländische grafische Kunst des 20. Jahrhunderts
Art graphique néerlandais du 20ème siècle
Arte gráfico holandés del siglo 20

30 november 2015

Ru van Rossem: Arabisch tafereel

Een vroeg ets van Van Rossem, wellicht een boekillustratie, al zou ik niet weten voor welke uitgave. We zien een momentopname, waarschijnlijk van een karavaan in een woestijn, met een flink aantal personen. Ook de dierenwereld is goed vertegenwoordigd met een kameel (of dromedaris), paarden, ezels (en/of muilezels en/of muildieren, ik kan ze niet uit elkaar houden...). Vrijwel centraal in het beeld wordt een jongeling door twee mannen voor een ruiter te paard geleid. Hoe het verder afloopt, is mij niet bekend, laten we er het beste van hopen... Deze ets meet 12,2x24,3 cm (hxb), en is rechtsonder gesigneerd en gedateerd "44".
Aanvulling: een behulpzame site-bezoeker wees mij erop dat deze prent het moment uitbeeldt waarop Jozef (zoon van Jakob) door zijn broers wordt verkocht aan de Ismaëlieten. De prijs was 20 zilverlingen. Dit verhaal is te lezen in Genesis 37. Mijn titel Arabisch tafereel is derhalve niet heel precies, maar ook weer niet volkomen misplaatst. Ismaël wordt immers algemeen beschouwd als de voorvader van de Arabieren.